måndag 30 april 2012

Mysterium

Jag och många med mig brukar säga att de är starkare i sluten krimp än i halvkrimp och öppen hand. Rätta mig om jag har fel. Jag har alltid sagt och trott så i alla fall. Men när jag hänger på min greppbräda känns det helt plötsligt helt omöjligt att hänga i sluten krimp medan det känns (förhållandevis) bra att hänga i öppen hand. Detta oavsett om jag hänger i båda händerna eller i en (något jag sällan orkar/gör). 

Vad beror det på? Tänker jag fel, eller borde jag inte vara starkast i en grepposition oavsett om jag hänger i en bräda eller låser på en list under klättring?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Allt handlar om kroppens positionering i förhållande till greppet.

Erik sa...

Utveckla gärna. Hänger man raklång med armen rakt uppåt så upplever jag det helt omöjligt att sluta. Hänger jag på liknande sätt men med något att stå på upplever jag att jag är mycket starkare om jag sluter.

Erik

Martin sa...

Är det inte svårare att gå vidare, dvs uppåt, från öppen hand. Speciellt om man ska hålla in tjockröven mot väggen för att gå statiskt som självklart är den enda sanna klätterstilen?

Däremot om man står/hänger stilla så blir nog öppet att föredra för många.