onsdag 22 december 2010

Boulder Bash och Bouldercupen?

På sveriges mest besökta klätterhemsida hittar ni nu en lång debatt angående hurvida svenska bouldercupen bör anordnas tillsammans med klättergymen (i Boulder Bash-format) eller om det ska tas fram ett helt nytt koncept.

Att debatten verkar spåra ut lite på sina ställen är nog vad jag skulle kalla en underdrift.

Eftersom jag är en av de som arbetar på ett av dessa berörda gym, så tror jag att det kan vara vettigt att förklara hur jag tror många av oss ser på det:

1. Vi anordnar denna säsong tre stycken bouldertävlingar på Klätterverket, helt i egen regi. Att anordna en extra tävling som en del av bouldercupen finns det helt enkelt inte tid för. I stockholm i höst har det varit bouldertävling i princip varje helg sen september.

2. Då kommer förslaget att vi ska "uppgradera" tävlingarna till sverigecuper.
En fin tanke, men jag förstår inte (exakt) hur vi hjälper tävlingsklättringen i Sverige genom att bara byta namn på en tävling. Tävlingen kommer ju hållas ändå, och folk kommer kunna komma och tävla, på såväl elit(istisk) som nybörjarnivå vare sig det är Boulder Bash eller Jens nya "Boulder cup-format".

3. Vi anordnar Boulder Bash för att vi tycker det är kul, och för att vi vill ge något tillbaka till klättrarna. Det är sällan det blir plus i kassan efter en tävling, men oftast går det jämnt ut sånär på någon tusenlapp. Om nu våra tävlingar fungerar på egen hand, varför ska då SKF "slänga pengar i sjön" genom att ge dem till oss? Det kommer ju inte kosta något extra om vi bytte namn på Boulder Bash till "Bouldercupen".
Lägg pengarna på något bättre isåfall.

4. Det största argument när vi övertalar folk att komma till Boulder Bash är just:

- Äh vafan! Det är ju bara att komma... Det är ju ingen riktig tävling.

Boulder Bash är ett så fungerande koncept, just p.g.a. att det inte är en tävling. Våra deltagare är bara där för att det är kul. Vissa klättrar knappt upp för de blå problemen.
Om vi uppgraderade våra tävlingar till en del av Svenska bouldercupen så skulle det nog skrämma bort en hel del. (Tråkigt nog, för det skulle ju vara samma tävling).

5. Det här är jag inte helt säker på hur det fungerar (men eftersom jag är trött och har bråttom till jobbet så orkar jag inte kolla upp det) men om man anordnar en bouldercup måste man inte ha IFSC-format i finalen isåfall?
På BB har vi kört på med knockoutfinaler i stället. 2 försök var på varje problem, och de tre sista gör upp om kampen på sista problemet. Fartfyllt, underhållande, och inte helt rättvist eller lätt att döma. Vi på verket har inga planer just nu att ändra på detta.
Tveksamt om det är ett format som skulle passa den svenska bouldercupen.

6. Vi vill gärna dricka lite öl efteråt (och ploja lite).
Det rimmar inte så bra med SKF och seriös idrott tycker jag.


Jaha, det var det jag ville säga.
Nu fick jag en briljant idé dock. Till nästa tävling ser vi till att SKF, TK, och alla de andra akronymerna chippar in med lite slantar för ölen. Då kan vi bjuda alla på gratis drinkar hela kvällen.

Då får vi både en Bouldercup, och en oseriös (prestigelös) sådan.
Alla blir nöjda!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Sedan du blev butiksansvarig på Sveriges mest ansedda klättergym har du fått en sådan naturlig auktoritet!

Martin sa...

The åsiktsmaskin has spoken. Obey!