lördag 4 december 2010

Klätterpepp

Kvicksilvret visade på -9 grader då jag drog upp gardinen i morse efter en mycket trevlig Boulder Bärs på verket igår kväll vilket resulterat i smärre baksmälla, värkande kropp och sen hemkomst. Trots detta var planerna för dagen klara, det skulle klättras! En del krokar hade kastats ut igår kväll men trots detta var det bara en som nappade. Bilen styrde ut mot ingarö och brudis.
Elias funderar över kombon: 3 dm snö och sneakers.

Väl framme märkte vi att det var en ishinna på större delen av blocken. Som den optimist man är ställde jag mig med gasköket och försöker torka FGA. Efter ca 10 sekunder insåg jag att det skulle uppskattningsvis krävas 10 st gastuber för att torka problemet. Vi kollar runt lite och ser att tromb är torr. Kul! Efter ett par försök och förändringar i betan kommer Elias med den geniala idén att man kan gå från bra crimp till bra crimp istället för att gå från bra crimp till dålig crimp till bra crimp. Då denna beta väl anammades var det inga problem längre. Urtoppning kändes som överkurs så problemet avslutades i snöfyllda juggar. Tur att man inte bryr sig om etiken.

Sitten känns ingalunda omöjlig.
Dagens lärdom: Att klättra i termobyxor är grymt!


/P

2 kommentarer:

Unknown sa...

Galenskap!

Erik sa...

vackert Peter. Du har blivit som jag var och som jag vill vara. Fan det där med spriten. Nästa gång...